Workshop: Tablets as assistive technology

Am 21. Oktober veranstaltet das Konsortium des EU-Projekts SENNET in Brüssel einen kostenlosen Workshop zum Thema "Transforming the classroom: Tablets as assistive technology". Vorgestellt werden hier u.a. theoretische Hintergründe sowie Praxisbeispiele aus verschiedenen Ländern.

Die Ziele von "Transforming the classroom: Tablets as assistive technology" sind:

  • Aufbau von Verständnis dafür, wie Tablets Schüler mit SPF unterstützen können. Hier werden Forschungsergebnisse, SENNET-Fallstudien sowie erste Ergebnisse des Projekts Creative Classrooms Lab herangezogen, die zeigen, wie Tablets innovatives Lehren und Lernen ermöglichen können
  • gemeinsame Entwicklung von Lernszenarien mit Tablets für Schüler mit SPF

Moderiert wird die Veranstaltung von Jan de Craemer (Education Ministry, Belgium Flemish Community); die Teilnehmer werden ersucht, nach Möglichkeit ein eigenes Tablet mitzubringen und Videobeispiele rund um die Verwendung von Tablets mit Schülern mit SPF beizusteuern.

Programm (Stand 9.9.2014)

10:00Registration, coffee
10:30

Tablet computers in schools and for students with special needs

  • Introduction
    Jan de Craemer, Education Ministry, Belgium Flemish Community
  • Tablet computers in schools and for students with special needs
    Katja Engelhardt and Roger Blamire, European Schoolnet
  • iPads for visually impaired students: early findings from a UK study
    Dr Sue Cranmer, University of Lancaster, UK
  • EdiTouch: a tablet specially designed to support children with dyslexia
    Marco Iannacone, Italy
11:45Break
12:00

Case Studies and Discussion I

  • Italy: tba
    Patrizia Lotti and Silvia Panzavolta
  • Portugal: 1st year primary school student with special needs
    Ida Brandão
  • Turkey: tba
    Jale Akbas
13:00Lunch
13:45

Case Studies and Discussion II

  • Austria: Use of tablets in an Upper Austrian special school with integration classes
    Ursula Simmetsberger
  • Belgium: tba
    Jan Rottier
  • Denmark: Using Write to read for creating books at Specialskolen Tejbjerg
    Leo Højsholt-Poulsen
  • Estonia: tba
    Elo Allemann, Pille Tina-Kuusik
  • Other examples of good practice
15:00

Workshop: Designing inclusive learning with tablets


Developing further three learning stories designed by Creative Classroom Lab project partners:

  • School to school collaboration: commemorating World War I
  • Collaboration and assessment: tracking progress innovatively in group activities
  • Liberating learners: using innovative tools for developing independent learning skills
16:30Review and conclusion
17:00 Close

Der Workshop selbst ist kostenlos; Anreise und Verpflegung müssen von den Teilnehmern allerdings selbst getragen werden. Die Anmeldung ist ab sofort möglich.

Weitere Informationen: